Personálny manažment

Personálny manažment

  1. a) formovanie a rozvoj personálu
  • Zabezpečovnaie kvalitatívnej a kvantitatívnej potreby personálu
  • Personálne plánovanie
  • Analýza práce
  • Vyhľadávanie a výber zmestnancov
  • Príjímnie a adaptácia zamestnancov
  • Kvalifikačná príprava a rozvoj zamestnancov
  • Rozvoj pracovnej kariéry
  • Ukončenie pracovného pomeru
  1. b) vedenie ľudí
  • Vytváranie podmienok pre efektívne pôsobenie pernosnálu
  • Stimulácia a motivácia zamestnancov
  • Hodnotenie zamestnancov
  • Odmeňovanie
  • Komunikácia a zvyšovanie kvality pracovného života

Zabezpečovanie personálu

  • Personálne pláinovanie – proces zhromažďovania a využívnia info, na základe ktorých sa rozhoduje o vynakladaní prostriedkov pri personálnych opatreniach
  • Slúží na:
  • Stanovenie plánovanej potreby personálu
  • Personálne vybavenie disponibilnými pracovnými zdrojmi
  • Personálne vybavenie potrebnými pracovnými zdrojmi
  • Analýza práce – zaistenie potrebných činností a adekvátnych podmienok na ich realizovanie na určitom pracovnom mieste
  • Obsahuje:
  • Skúmanie práce t. j. získavanie rôznorodých info o práci, jej zložkách a náíležitostiach, ktoré sú významné z hľadiska ďalšej prxe
  • Popis práce t. j. zhrnutie analyzovaných a kriticky posúdených info
  • Určenie typu osoby vhodnej pre danú prácu, tzn. zostava špecifikácie požiadaviek na zamestnanca
  • Vyhľadávanie a nábor zamestnancov – krátkodobé, resp. dlhodobé premyslené a systematické ovplyvňovanie postojov, predstáv a pohľadov u potenciálnych uchádzačov od danú praácu s cieľom vyvolať u nich záuje, podnecovať ich túžby a aambície v danom podniku pracovať – prilákať ich
  • Interné zdroje zamestnancov
  • Externé zdroje zamestnancov
  • Výber zamestnancov – dvojstranný rozhodovací proces, v ktorom na základe posúdenia získaných info sa v konečnej fáze vyberú tí uchádzači, u ktorých boli zistené najvyššie predpoklady na vykonávanie danej pracovnje činnosti
  • Postup:
  • Predbežná selekcia – predvýber
  • Pohovor (interview) – osobný rozhovor
  • Rozhodnutie zodpovedných zamestnancov o výsledku výberového pokračovania, ako aj samotného uchádzača o prijatí danej práce
  • Prijímanie a adaptácia zamestnancov – prijatie nového zamestnanca na uvažované pracovné miesto
  • Adaptačný porces – organizované prispôsobovanie sa nastupujúceho zamestnanca novému pracovnému prostrediu.
  • Pracovná adaptácia
  • Sociálna adaptácia
  • Rozvoj personálu
  • Kvalifikačná príprava a rozvoj zamestnancov – premyslený komplexný systém starostlivosti o kvalifikačný rast a pracovnú kariéru perspektívnych zamestnancov
  • Formy:
  • Prehlbovanie a zvyšovanie kvalifikácie
  • Rekvalifikácia
  • Rozvoj pracovnej kariéry – plánovanie profesijnej kariéry perspektívnyhc zamestnancov
  • Ukončenie pracvného pomeru – uvoľňovanie zamestnancov v súvislosti s ukončením pracovného pomeru
  • Proces, v ktorom je zamestnanec postupne pripravovaný na prerušenie

Vedenie ľudí

– cieľavedomé a trvalé zosúľaďovanie záujmov a potreib zamestnancov s cieľmi a úlohami podniku

Podstata vedenia ľudí

  • V užšom zmysle ako bezprostredné pôsobenie vedúceho zamestnanca na podradencýh, ktorým chce dosichnuť u nich žiadúce správanie
  • V širšom zmysle – pôsobenie na zamestnancov, ktoré ich má usmerňovať v smere dosahovania očakávaných výsledkopv

Prístupy k vedeniu ľudí

  1. a) priamym usmerňovaním
  • príkazy
  • úlohy
  • nariadenia
  1. b) osobným príkladom
  • svojimi vlastnosťami
  • svojím konaním
  • svojím vystupovaním
  1. c) nepriamym pôsobením
  • stimulácia a motivácia
  • priaznivá podniková kultúra

Spôsoby vedenia ľudí

  • byrokratický – vedú ci pracovník sa zameriava predovšetkým na plnenie administratívnych funkcií, na formáne vzájomné vzťahy, organizovanie disciplíny a kontroly.
  • Nebyrokratický

Štýly vedenia ľudí

  • Autoritatívny – presdzuje svoje názory
  • Participatívny – založený na aktívnej účasti všetkých zamestnancov, vzájomná dôvera
  • Demokratický – manažér sa riadi radami od podriadených, možnosť vyjadrenia názorov
  • Liberálny – mäkky prístup vedúceho, manažér má nizku autoritu

Motivovanie zamestnancov

Motivácia – všetky vnútorné podnety, ktoré človeka vedú k určitému správaniu a prežívaniu

Slúži na:

  • Podnecovanie činnosti
  • Podporu pokračovania v činnosti
  • Zameriavanie činnosť určitým smerom

Motivátory, t. j. činitele motivácie:

  • Vonkajšie
  • Vnútorné

Stimulovanie – súbor vonkajších podnetov, ktoré usmerňujú správanie sa zamestnancov a pôsovbia na motiváciu zamestnancov

Hodnotenie zamestnancov

– sústavná, logicky previazaná činnosť starostlivosti o zamestnancov a ich vedenia, ktorou sa zhodnocuje jednak minulé obdobie, ale najmä vytvárajú podmienky pre lepšie fungovanie v budúcom období.

Funkcie hodnotenia

  • Poznávacia
  • Porovnávacia
  • Regulačná
  • stimuláčná

Oblasti (predmet) hodnotenia

  • pracovný výkon, plnenie pracovných povinností a úloh kladených na zamestnanca
  • fungovanie v kolektíve, pracovné a spoločenské správanie sa
  • starostlivosť o svoj osobný rozvoj, stav a vývoj odobornej kvalifikácie a pracovnej spôsobilosti

Formy odmeňovania zamestnancov

  1. a) hmotné odmeny (mzdy) a výhody
  • priame odmeny finančné ( základný plat, pohyblivá zložka mzdy…)
  • nepriame odmeny a finančné výhody ( mimoriadne odmeny….)
  • nepriame odmeny a nefinančné výhody (služobné aut, telefón….)
  1. b) nehmotné odmeny a výhody

– povýšenie, čestná funkcia ,…..

Kontrola v manažmente

Kontrolovanie je proces sledovania, rozboru a prijatia záverov v súvislosti s odchýlkami, ktoré v procese riadenia charakterizujú rozdiel medzi zámerom a jeho realizáciou.

Úlohou kontrolovania v manažmente je :

  • zisťova skutočný stav vývoja riadeného objektu
  • porovnávať skutočný stav s vývojom
  • vyvodzovať závery pre ďalšie rozhodovanie a tým ovplyvňovať celé riadenie

Klasifikácia kontrolovania

  1. Obsahová náplň
  • predvýrobných etáp
  • výrobných etáp
  • povýrobných etáp
  • ďalších zabezpečujúcich riadiacich a správnych činností
  1. Úroveň riadenia
  • vrcholové kontrolné procesy
  • kontrolné procesy nižšej úrovne riadenia
  • operatívne kontrolovanie
  1. Charakter vykonávania
  • Pravidelne, nepravidelne
  1. Mnažerske aktivity
  1. Vzťahy k miestu kontrolovania
  • Piame
  • Nepriame
  1. Rozsah kontroly
  • Komplexné
  • Čiastkové
  1. Rozsah a záber činnosti
  • Globálne
  • Individuálne
  1. Spôsob kontrolovania
  • Nadriadeným zamestnancov
  • Treťou osobou
  • Zamestnancami navzájom

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *