Komunikácia v organizácii – Employee Relations

Komunikácia v organizácii – Employee Relations

= Interná komunikácia v organizácii

  • Základné funkcie:
    • výmena potrebných informácií,
    • rozlíšenie členov organizácie od nečlenov,
    • informovať zamestnancov a manažérov o cieľoch organizácie a ich priebežnom plnení,
    • presvedčiť zamestnancov a manažérov o cieľoch organizácie a spôsoboch ich dosiahnutia,
    • stimuluje zamestnancov a manažérov k hľadaniu a nachádzaniu nových riešení a postupov v zmysle plnenia strategických cieľov organizácie.

3 kľúčové faktory:

  1. nejde len o informácie ale aj o postoje a dôveru,
  2. záleží na každom manažérovi – jeho pozitívnom postoji, ústretovosti a komunikačných schopnostiach,
  3. mimoriadny význam efektívnej internej komunikácie v období prípravy zásadných zmien v organizácii.
  4. Z hľadiska komunikačných kanálov:
    1. Zostupná komunikácia
    2. Vzostupná komunikácia
    3. Horizontálna komunikácia
    4. Diagonálna komunikácia
    5. Formálna komunikácia
    6. Neformálna komunikácia
    7. Z hľadiska foriem komunikácie:
    8. Verbálna komunikácia
    9. Písomná komunikácia

Verbálna komunikácia

Je najrozšírenejšia forma komunikácie v organizácii: úspora času, bezprostredná spätná väzba, rýchlosť, účinnosť, neverbálne signály, zvýšená pravdepodobnosť porozumenia

Písomná komunikácia

Výhoda: existuje nespochybniteľný doklad o priebehu komunikácie a jej záveroch

Má väčšiu váhu ako komunikácia ústna .

Formy efektívnej internej komunikácie – voľba prostriedkov

  • Rozhovor
  • Rozprava, tímová diskusia
  • Porada
  • Telefonický rozhovor, odkaz na záznamníku
  • Firemné noviny, časopis, bulletín
  • Písomné formy – odkaz, príkaz, obežník, metodický pokyn, smernica, list, fax
  • Nástenka, schránky na nápady
  • Komunikácia elektronickou formou – elektronické noviny, diskusie, konferencie, e-mail, stránky
  • Videofilm
  • Dotazníky, sociologický prieskum
  • Rotácia pracovníkov
  • Periodické (výročné) porady vrcholových manažérov s manažérmi taktického riadenia
  • Spolupráca s odbormi, kolektívne vyjednávanie
  • Vzdelávacie akcie
  • Exkurzie a stáže na špičkových pracoviskách
  • Schránky na otázky „zvedavý telefón“
  • „Dni a hodiny otvorených dverí“ u manažérov strategického riadenia
  • Spoločenské, športové, kultúrne a súťažné akcie
  • Firemné rituály – zahájenie a ukončenie roku, najlepší pracovníci, jubileá významných osobností organizácie
  • Firemná vízia, stratégia, ciele a úlohy
  • Významne udalosti (povýšenie, odvolanie, ocenenie, prepustenie)
  • Písané a nepísané pravidlá hry, stupeň tolerancie, etický kódex
  • Symboly a logo firmy
  • Hodnotenie pracovníkov, formy motivácie
  • Formy spätnej väzby
  • PR, reklama, propagácia
  • Spôsob výberu a prijímania spolupracovníka, adaptácia, zaškolenie, vzdelávanie, kariérny postup
  • Spôsob obliekania – dress code
  • Typ klientely, dodávatelia, odberatelia, konkurencia
  • Úspechy a neúspechy organizácie – prezentácia
  • CRM
  • Pracovné prostredie, podmienky, organizácia práce
  • Tradícia organizácie

Predpoklady fungovania internej komunikácie v organizácii

Organizácia práce. Odborná a ľudská kvalita manažérov, kedy vrcholový manažér vytvára svoj tím. Personálna stratégia a jej realizácia. Pravidelne fungujúca spätná väzba v obidvoch smeroch. Osobné príklady a postoje manažérov

Organizačné a administratívne zabezpečenie

Základný dokument pre komunikáciu v organizácii: ISO 9001:2001 – Systém manažmentu kvality – časť Interná komunikácia. Cieľom internej komunikácie v organizácii je motivovať zamestnancov k naplneniu firemných strategických cieľov. Základom novej komunikačnej stratégie je zásada, že manažéri sú v spoločnosti pre zamestnancov a nie naopak .

Metodické postupy odovzdávania informácii a znalostí

  • Odovzdanie správnej (najlepšej) praxe
  • Vyhodnocovacie akcie
  • Vedenie štruktúrovaného dialógu
  • Rozprávanie príbehov
  • Ostatné postupy (analýzy rozhovorov s pracovníkmi, ktorí odchádzajú, interview s významnými pracovníkmi, využitie manažérov ako školiteľov, distribúcia a archivácia dokumentov, spracovanie a vydanie histórie organizácie, vydávanie podnikového časopisu)

Organizačné zabezpečenie

  • Pravidelné porady
  • Dni a hodiny otvorených dverí
  • Pravidelné stretnutia
  • Priebežné informovanie zamestnancov
  • Spracovanie internej komunikačnej stratégie, zásad internej elektronickej komunikácie
  • Pravidelná aktualizácia webových stránok organizácie
  • Zriadenie anonymnej telefónnej linky
  • Zriadenie funkcie firemného ombudsmana

Administratívne zabezpečenie

Jednotné spracovanie formulárov:

  • Organizačné smernice
  • Príkazy
  • Vnútorné oznamy, správy
  • Pozvánky
  • Štandardizované zápisy z jednaní, rokovaní
  • Štandardizované formuláre inštrukcií

Vylepšite túto stránku

Chcete doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥